- Startsida torsby.se
- / Lättläst
- / Kommun & politik
- / Det här gör kommunerna
Enhet
- Kommunkansliet
- Telefon: +4656016000
- E-post: torsby.kommun@torsby.se
- Postadress:
- Torsby kommun
- 1. Kommunkansliet
- 685 80 Torsby
- Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
Person
- Helena West
- Administrativ chef
- Tfn: +4656016003
- Mobil: +46701040766
- E-post: helena.westh@torsby.se
- Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen
Det här gör kommunerna
På denna sida kan du läsa om vad
kommunerna gör och ansvarar för.
Det finns 290 kommuner i Sverige.
Kommunerna ska se till
att det finns förskolor,
skolor, omsorg för äldre personer
och för personer med funktionshinder.
Kommunen ska också ordna
så att det finns gator, avlopp,
rent vatten att dricka
och att soporna blir hämtade.
Räddningstjänsten, biblioteket och badhuset
är också en del av kommunen.
Kommunen bestämmer även
hur personer som bor i kommunen får bygga.
För att sköta allt i kommunen behövs pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.
Kommunen får också pengar från staten.
Vi får också vara med och bestämma
hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen
genom att rösta på de politiker
som vi vill ska bestämma i kommunen.
Det är val i kommunen vart fjärde år.
Nästa gång det är val till kommunen är år 2026.
Kommunen kan också hjälpa till
om du har problem med ekonomin.
Du kan få stöd om någon är elak mot dig
och behandlar dig illa.
Här kan du läsa mer om hur en kommun fungerar.
(Informationen ligger utanför lättlästa sidor.)
Om Torsby kommun
Torsby kommun är en stor kommun
som ligger i norra Värmland.
Kommunen är cirka 10 mil lång och
sträcker sig från Torsby tätort i söder
till byn Långflon i norr.
Här bor cirka 11 000 personer.
Kommunen är den största offentliga
arbetsgivaren med cirka 1 700 anställda.
Innehållsansvarig: Helena Westh
Senast genomgången:
Senast ändrad:
Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.