Enhet
- Miljö- och byggkontoret
- Telefon: +4656016060
- E-post: mbr@torsby.se
- Postadress:
- Torsby kommun
- 5. Miljö-, bygg- och räddningsnämnden
- 685 80 Torsby
- Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
När du kontaktar kommunen via brev eller e-post, kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen
Bygglov
Ska du bygga ett hus eller bygga om
ditt hus behöver du ofta ett bygglov.
På denna sida kan du läsa om bygglov.
Byggloven finns för att vi ska bygga våra hus
på platser som inte stör någon.
Allt vi bygger ska vara säkert och bra
för både miljön och vår hälsa.
Byggloven styrs av plan- och bygglagen.
Detaljplanen är viktig
Byggloven ska oftast följa en detaljplan.
En detaljplan beskriver hur ett område ser ut.
I detaljplanen står det också var du får bygga nya hus
och vad husen ska användas till.
Du behöver inte bygglov
Ibland behöver du inte ha något bygglov.
Men tänk på att om du vill bygga något
som står närmare din tomtgräns
än 4,5 meter, ska dina grannar
först skriftligen godkänna ditt bygge.
Du behöver inte bygglov när du ska:
- Bygga en mur, ett plank eller ett skärmtak
vid din uteplats om uteplatsen
finns 3,6 meter från ditt hus.
Men muren eller planket
får inte vara högre än 1,8 meter. - Bygga skärmtak över altaner, balkonger eller entréer.
Men då får du inte redan ha ett skärmtak
som tillsammans med det nya taket
blir större än 30 kvadratmeter. - Bygga gästhus, bastu eller andra mindre hus.
Hur mycket beror på vart du bor.
Kontakta miljö- och byggkontoret för hjälp.
Bor du inom strandskyddat område
kan du behöva strandskyddsdispens
även om du inte behöver bygglov.
Du behöver bygglov
Du behöver ett bygglov när du vill:
- Bygga ett nytt hus.
- Bygga om ditt hus.
- Börja använda ditt hus till något annat
än att bo i.
Exempelvis om du ska öppna en affär.
Ibland behöver du dessutom bygglov för att:
- Måla om huset i en ny färg eller byta fasad.
- Ändra mycket utanpå ett hus
som att sätta upp skyltar eller
ändra skyltar och lampor. - Bygga nytt, bygga till eller ändra mindre hus,
som förråd eller gästhus.
Din ansökan om bygglov
Din ansökan om bygglov
ska innehålla det här:
- En ansökningsblankett där du skriver
vad du vill bygga eller ändra - En situationsplan.
- Ritningar som visar vad du skall bygga,
till exempel planritningar, fasadritningar och sektioner.
Vi sköter din ansökan
Vi tar emot din ansökan
och går igenom den.
Om din ansökan följer detaljplanen ger vi
bygglov och ett startbesked.
Även om ansökan skiljer sig lite
från detaljplanen
kan vi ofta besluta om bygglov.
Då skickar vi din ansökan till
miljö-, bygg- och räddningsnämnden
som bestämmer om du ska få bygglov.
Du betalar en avgift
för att få ett bygglov.
Ditt bygglov gäller i 5 år
Men du måste söka startbesked och börja bygga
inom 2 år.
Men du har 5 år på dig att bygga färdigt.
Bygg inte utan bygglov!
Om du bygger utan bygglov
riskerar du att straffas med böter.
Du tvingas ofta också att riva ner det du byggt.
Ring kommunens växel
för att få veta mer på telefonnummer 0560-160 00.
Här kan du läsa mer om bygglov
(informationen ligger utanför lättlästa sidor).
Senast genomgången:
Senast ändrad:
Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

