• Tekniska avdelningen
  • E-post: tekniska.avdelningen@torsby.se
  • 10. Tekniska avdelningen
  • Besöksadress: Nya Torget 2, Torsby (Snickaren)

• Evelina Palm
  • Stadsarkitekt/Planchef
  • E-post: evelina.palm@torsby.se
  • Besöksadress: Nya Torget 8, Torsby
  • Urban Hallström
  • Arbetsledare tekniska
  • E-post: urban.hallstrom@torsby.se
  • Besöksadress: Bergebyvägen 25, Torsby

Allmänna lekplatser i Torsby tätort

Här finner du en lista av alla allmänna lekplatser inom det geografiska området Torsby tätort. För varje lekplats finns lite information och adress till var den ligger och länk till en karta.

Klicka på namnet för att komma direkt till respektive lekplats, eller skrolla på sidan för att läsa mer om samtliga lekplatser.

Frykenskolans lekplats

Lekplatsen ligger vid Frykenskolan, strax öst Torsby centrum. Alla som vill är välkomna dit för att leka när skolan är stängd.

Lekplatsen renoverades under 2000-talet och innehåller bland annat en ny, utmanande klätterställning. På skolgården finns bänkar och bord.

Här finner du Frykenskolans lekplats på kartan

Bilden visar en stor klätterställning med nät i rep, stegar med mera.

Välkommen till Frykenskolans lekplats.

Fågelsångens lekplats

Lekplats ligger i bostadsområdet Fågelsången, i norra delen av Torsby tätort. Alla som vill är välkomna dit för att leka.

Inom lekområdet finns en kulle för tillexempel pulkaåkning. Här finns även en gungställning och ruschkana. Sittmöjligheter finns i form av fikabord och bänkar.

Här finner du lekplatsen Fågelsången på kartan

Bilden visar ett lekområde med en gräskulle, fågelbogunga, rutschkana med mera.

Välkommen till Fågelsångens lekplats

Kollsbergs lekplats

Lekplatsen ligger i bostadsområdet Kollsberg, i sydöstra delen av Torsby tätort. Alla som vill är välkomna dit för att leka.

Lekplatsen är relativt stor till ytan med öppna gräsytor. På lekplatsen finns bland annat gungor och gungbräda. Sittmöjligheter finns i form av stolar.

Här finner du Kollsbergs lekplats på kartan

På bilden visas en lekplats innehållande bland annat en fågelbogunga, en gungbräda och en sandlåda.

Välkommen till Kollsbergs lekplats

Tingshusparkens lekplats

Tingshusparken ligger i centrala Torsby, i anslutning till turistbyrån. Alla som vill är välkomna dit för att leka.

Tingshusparken är en av kommunens mest välutrustade och välbesökta lekplatser. Här finns något för barn i alla åldrar och tillgängligheten är god. Här finns till exempel ett upphöjt sandbord. Inom parken finns sittmöjligheter under tak, fristående bänkar och bord. Toalett finns dagtid vid turistcenter.

Här finner du Tinghusparken på kartan

På bilden visas parken med en del av en fontän och parkbänkar som möjliggör mobilladdning med hjälp av solceller. I bakgrunden syns en större klätterställning.

Välkommen till Tingshusparkens lekplats

Valbergets lekplats

Lekplatsen ligger i anslutnint till Valbergets skidstadio och Torsby skidtunnel. Området är beläget strax nordöst om Torsby tätort. Alla som vill är välkomna dit för att leka.

Inom lekplatsen finns bland annat gungor och en stor klätterkub. Vid lekplatsen finns även fikabord och bänkar.

Inom hela Valbergsområdet är möjlighet till olika utomhusaktiviteter så som sport, träning och lek mycket god. Toalett och andra faciliteter finns dagtid i anslutningen till skidstunnel och vid övriga verksamheter inom Valbergsområdet.

Här finner du Valbergets lekplats på kartan

Bilden visar en klätterkub, en rutschkana och en gungställning.

Välkommen till Valbergets lekplats.

Holmeskolans lekplatser

Vid Holmeskolan, strax väst om Torsby centrum, finns två lekplatser (övre och nedre plan). Alla som vill är välkomna dit för att leka när skolan är stängd.

Den övre lekplatsen innehåller bland annat en klätterställning. Lekplatsen på nedre plan är kuperad, här finns gunor och en rutschkana. I anslutning till båda lekområdena finns bord och bänkar.

Här finner du Holmeskolans lekplats (övre plan) på kartan

Här finner du Holmeskolans lekplats (nedre plan) på kartan

Bilden visar ett kollage av bilder på de två lekplatserna innehållande bland annat gung-och klätterställningar.

Välkommen till Holmeskolans lekplatser

Oleby skolans lekplats

Lekplatsen ligger vid Oleby skola, på östra sidan av Fryken. Alla som vill är välkomna dit för att leka när skolan är stängd.

På skolgårdens framsida finns bland annat en bollplan och på baksidan en hinderbana. Inom området finns bänkar och bord.

Här finner du Oleby skolas lekplats på kartan

Bilden visar en hinderbana bestående av bland annat balansstockar, bildäck och hopp-stubbar.

Välkommen till Oleby skolas lekplats

Innehållsansvarig: Evelina Palm