Markus Torgeby i Frykenskolans aula!

Porträtt på en leende man i blå tröja.

Torsdag den 18 april kommer Markus Torgeby till Torsby bibliotek.

OBS! Flyttad till Frykenskolans aula, Gärdesgatan 2, Torsby.

Att få huvudet att sitta på kroppen - En föreläsning om vikten av att prioritera och observera sin mentala hälsa.

Markus Torgeby är löparen som fick nog och flyttade ut i en kåta i den jämtländska skogen i fyra år. Sedan dess har det hänt en hel del och även om han numera bor i ett hus tillsammans med sin familj söker han ständigt efter sätt att leva nära naturen. Hans senaste projekt är en liten stuga utan el och vatten med utsikt över fjällvärlden.

– Jag föreläser om vägen in till hjärtat. Om att vi människor redan har allt. Om vägen in till det som är viktigt på riktigt, det som ligger bortanför konsumtion och prestation. Jag pratar inte om lycka och om hur du skall tjäna mer pengar. Jag pratar om mening och det som är kärnan i att vara människa, säger Markus.

Att bära ett hus

Under hösten har vi kunnat se Markus i SVT:s produktion Husdrömmar dokumentär Att bära ett hus. I tre avsnitt följer vi Markus och hans familj och bygget av stugan.

Böcker och dokumentärer

Markus Torgeby har skrivit böckerna Löparens hjärta, Sova ute och En plats på jorden. Två dokumentärer om honom har visats i SVT: Löparen 2002 och uppföljaren Löparens väg 2021.

Mer information finner du på Föreläsningar - Markus Torgeby

Föreläsningen är en programpunkt under Hållbarhetsveckan på Torsby bibliotek vecka 16, 15-20 april 2024.

Markus Torgeby har besökt biblioteket i Torsby en gång tidigare, i april 2018.

Föreläsningen är gratis men föranmäl till torsby.bibliotek@torsby.se eller ring 0560-161 08.

Innehållsansvarig: Maria Ivansson