• Stjerneskolan
  • 60. Stjerneskolan
  • Besöksadress: Fabriksgatan 3 Torsby

Gymnasieansökan

Information om hur gymnasievalet går till.

Dags att söka till gymnasiet inför läsåret 2024-2025

Ansökningsperioden öppnar 9 januari 2024 och stänger 8 februari kl. 16. Välkommen med din ansökan!

Skolan har cirka 450 elever och cirka 150 vuxna läser på Komvux eller Torsby Lärcenter som det numera heter. Våra elever kommer från hela Sverige och många även från utlandet. Vi hoppas att du som ska välja gymnasieutbildning för första gången väljer Stjerneskolan. Här kan du få en bra utbildning och vi tror och hoppas att du ska trivas här.

Så här gör du när du söker

Du som är elev i årskurs 9 och introduktionsprogrammet IM gör ditt gymnasieval via Dexter. Länk till annan webbplats.Kod får du av studie- och yrkesvägledaren på din skola.

Hela Värmlands län räknas som ett samverkansområde för gymnasieskolan. Det innebär att alla elever folkbokförda i Värmlands län kan söka till årskurs 1 på samtliga nationella program som erbjuds i Värmlands län. Alla elever som finns i Värmland söker via Dexter Länk till annan webbplats..

Om du bor någon annanstans i Sverige än i Värmland och vill söka t.ex. Stjerneskolan, ta då kontakt med studie- och yrkesvägledaren på din skola.

Om du bor i ett annat nordiskt land än Sverige, gör du din ansökan på papper. Denna ansökningsblankett kan du få på Gymnasieantagningens webbplats  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.eller av av din studie- och yrkesvägledare.

Ansökan (även om du söker till Stjerneskolan) skickar du till Arvika kommun, 17. Gymnasieantagningen, 671 81 Arvika. Kontaktperson är Jerry Bergling tel: 054-540 00 00, epost: elevantagningen@karlstad.se

Om du redan går på gymnasiet och vill börja om i årskurs ett på ett annat program gör du också din ansökan på papper, på samma sätt som ovan.

Mer information finns på Gymnasieantagningens webbsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad händer med din ansökan?

• Den 15 april kommer du att få ett preliminärt antagningsbesked. Du behöver logga in på ditt Dexter-konto för att se ditt antagningsbesked.
  • Om du skulle vilja välja om, alltså välja ett annat program eller skola, så finns möjlighet till det under omvalsperioden 15 april-13 maj kl. 16.00. Kontakta i så fall din studie- och yrkesvägledare för att få hjälp att öppna upp din ansökan.
  • 27 juni presenteras slutlig antagning på Dexter. Det skickas det inte ut några besked via brev eller mail, utan du får själv gå in på Dexter och läsa där.
  • 26 juli är sista datum då du måste svara om du vill ha din plats eller inte. Svaret lämnar du via Dexter.

Stjernskolans program

BA Bygg- och anläggningsprogrammet

BAHUS Husbyggnad BAANL Anläggningsfordon

EK Ekonomiprogrammet