Skicross

Vill du kombinera både alpin skidåkning med fart och teknik? I så fall är skicross något för dig!

Sporten har växt lavinartat de senaste åren och Sverige har rönt stora framgångar med både världscupsegrar och mästerskapsmedaljer.

Skicross är en fartfylld sport där det är action från start till mål med höga farter, omkörningar, taktisk åkning, hopp och glada miner!

Träning

En vanlig vecka som skicrosselev på Stjerneskolan tränar vi mellan 7–9 träningspass. Under skidsäsong har vi schemalagt 3st halvdagar skidåkning och på eftermiddagarna kör vi på med den viktiga fysträningen. I perioder tränar vi skidåkning även heldagar och kvällar. Skidträningen för skicrossåkare är varierad och vi tränar på alla alpina discipliner, lite extra fokus på storslalom och fart där vi uppmuntrar till satsning även i dessa grenar. Det grenspecifika för just skicross, som vi lägger mycket träning på är starter och hopp – starter för att det är ett avgörande moment när man åker heat – hoppträningen sker stegvis så att man bygger upp trygghet och säkerhet.

Lägerverksamheten består av ca35 dagar och vi startar upp i inomhushallen i Oslo, med friåkning, kort och långkäppsslalombanor och även en del hoppträning i parken. Lite senare på hösten åker vi till någon av dom norska glaciärerna för mera storslalom och fartåkning. Efter höstlovet lägger vi några läger i Idre där vi får tillgång till skicrossbana.

Träningsmöjligheter på hemmaplan

Terrängen runt Torsby är idealisk för skidträning, elljusspår går direkt från skolan ut i den kuperade Valbergsterrängen. På Valberget finns en slalombacke där vi åker kortare träningssektioner för skicross. Vi tränar på Hovfjället, där vi har en flexibel träningsarena med tidig säsongsstart. Där har vi skicrossektioner samt bra och varierad terräng för skidåkning. Ski Sunne är nästa anläggning som ligger i närheten och där finns det mycket goda träningsmöjligheter och vi kan där nyttja en egen backe, perfekt för storslalom och fartträning! Precis bredvid skolan finns friidrottsarena, badhus, idrottshall och konstgräsplan.

Förutsättningarna för bra skolgång i kombination med träning på elitnivå kan med andra ord inte vara bättre!

Vi som jobbar som specialidrottstränare på skicross är

Victor Maschel
E-post: victor.maschel@edu.torsby.se