Mountainbike

Har du ambitioner att utvecklas som cyklist och kombinera skola och elitidrott på heltid, då är Stjerneskolan något för dig.

På Stjerneskolan är MTB utbildningen en nationell godkänd idrottsutbildning, NIU och är den senaste i raden av idrottsutbildningar på Stjerneskolan. Stjerneskolan har en lång tradition av att utbilda och coacha idrottselever att nå sina idrottsliga mål som har lett fram till flera OS och VM medaljer i olika idrotter och vi kommer fortsätta med det.

Träningsmöjligheter

Torsby ger otroliga träningsmöjligheter för MTB med bland annat Valberget bara ett stenkast från skolan och Gräsberget söder om Torsby samt Vägsjöfors 1,5 mil norr om Torsby. Lägg till även Hovfjället med fantastiska leder i fjällmiljö bara 2 mil norr om Torsby. Med flertalet 4, 3, 2 kategoriserade stigningar inom cykelavstånd är detta en utmärkt träningsmiljö för att utvecklas som XC och Enduro cyklist både fysiskt och tekniskt. Förutom de otroliga cykelmöjligheterna ligger också Sveriges enda skidtunnel i Torsby som ger möjlighet till bra alternativ träning vid sidan om det idrottsspecifika.

Varje elev får förutom träning på skoltid ett individualiserat träningsschema och tillgång till fysiologiska tester vid Torsby Sportcenter för att kunna utvecklas som idrottare och ta nästa steg i sin träning och karriär, samt även uppföljning och regelbundna individuella samtal med tränaren.

En kommun som tror på MTB

Torsby kommun tror på oss och ger även chansen för eleverna och Stjerneskolan att vara med och bestämma, designa och bygga framtida leder och stigar i kommunen. Detta är en möjlighet som gör att skolan och MTB eleverna får bestämma hur utvecklingen och träningsmöjligheterna för MTB ska vara i Torsby för MTB.

Förutsättningarna för bra skolgång i kombination med bra träningsmiljö för elitidrott kan med andra ord inte vara bättre.

Vi som jobbar som specialidrottstränare på mountainbike är

Oliver Lindblom
E-post: oliver.lindblom@edu.torsby.se